Πετρελαιοκίνηση: Οι κυβερνήσεις φεύγουν το diesel έρχεται
Με μία κίνηση αστραπή , o υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου, έκανε το πρώτο βήμα για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης.
Για άλλη μία φορά η πολιτεία απέδειξε πως η διαδικασία λήψης αποφάσεων γίνεται όχι απλά στο… πόδι αλλά με αυτό. Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου, χθες στη Βουλή, λίγο πριν υποβάλλει στον Γ. Παπανδρέου την παραίτησή του, κατέθεσε τροπολογία για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Με την απόφασή του αυτή ο υπουργός μας κάνει να αναρωτιόμαστε που πήγαν και γιατί υπήρχαν οι αντιρρήσεις και οι δισταγμοί που είχε (είχαν με τα συναρμόδια υπουργεία) και κωλυσιεργούσαν στο να πάρουν την απόφαση πιο νωρίς.
Η τροπολογία που κατατέθηκε το βράδυ της Τετάρτης στο νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο έκδοσης των… οικοδομικών αδειών -το οποίο ψηφίστηκε στη Βουλή- το υπουργείο Περιβάλλοντος άναψε και το πράσινο φως για την κυκλοφορία στους δρόμους της Αθήνας και Θεσσαλονίκης πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων νέας γενιάς.Σημειώνεται πως αυτή δεν είναι η τελική πράξη καθώς τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες απαιτήσεις ανώτατων ορίων εκπομπών καυσαερίων, οι οποίες θα οριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Μεταφορών.
Έτσι εσείς μπορείτε να παραγγείλετε ένα αυτοκίνητο diesel και να ελπίζετε πως μέχρι να έρθει και να είναι έτοιμο προς παράδοση θα έχουν λυθεί όλα τα διαδικαστικά για να βγει από το τελωνείο και να το κυκλοφορήσετε νόμιμα. Βέβαια μία βόλτα στην Κηφισιά θα σας αποκαλύψει πως κάποιοι δεν ενδιαφέρονται για τους νόμους και κυκλοφορούν τα ML ή τα Q7 ή τα ταπεινά Pajero και Landcruiser τους απλά χωρίς τα διακριτικά τους.
Αναλυτικά, το τρίτο και τέταρτο εδάφιο του άρθρου 26 (το οποίο απαγόρευε την κίνηση των αυτοκινήτων diesel ) τροποποιούνται ως εξής:«Η παρούσα ρύθμιση δεν εφαρμόζεται για περιοχές των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης εφόσον η τεχνολογία τους δεν πληροί εκ κατασκευής, κατ' ελάχιστον, συγκεκριμένες απαιτήσεις ανώτατων ορίων εκπομπών καυσαερίων, οι οποίες καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών ΠΕΚΑ και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Με την παραπάνω απόφαση καθορίζονται επίσης τα ακριβή γεωγραφικά όρια των ανωτέρων περιοχών, οι όροι και προϋποθέσεις χορήγησης αδειών κυκλοφορίας καθώς και οι όροι κυκλοφορίας και άλλα σχετικά μέτρα αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης».
Η άρση αφορά και στα επαγγελματικά οχήματα έως 4 τόνους. Με την απόφαση να σημαίνει ότι όσα οχήματα είναι εφοδιασμένα με τους νέους ντίζελ κινητήρες τεχνολογίας «Euro 5 ή 6» θα μπορούν πλέον να κυκλοφορούν ελεύθερα.
Οι παραπάνω 75 λέξεις της τροποποίησης ήταν αρκετές για να γίνει το πρώτο βήμα και να ξεκινήσει η πολυπόθητη άρση της απαγόρευσης.
Φυσικά ζούμε στην Ελλάδα και υπάρχει και ο αντίλογος σύμφωνα λοιπόν με την Greenpeace:
1) Η πετρελαιοκίνηση εξακολουθεί να υστερεί περιβαλλοντικά σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 5). Η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 5), προβλέπει τριπλάσια επιτρεπόμενα όρια εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) για τους πετρελαιοκινητήρες σε σύγκριση με τα αντίστοιχα όρια των βενζινοκινητήρων.
2) Η στροφή προς την πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πρόσφατα ευρωπαϊκά στοιχεία, η Ελλάδα κατέχει το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό (50%) σε σταθμούς με υπερβάσεις του ορίου ενημέρωσης στις συγκεντρώσεις όζοντος το καλοκαίρι του 2009. Η Ελλάδα ήταν επίσης η τέταρτη χώρα με τις περισσότερες ημέρες (160) στις οποίες σημειώθηκε υπέρβαση του μακροπρόθεσμου στόχου για την προστασία της ανθρώπινης υγείας. Ενδεχόμενη άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx), οι οποίες με τη σειρά τους θα προκαλέσουν την αύξηση των συγκεντρώσεων όζοντος στα δύο μεγάλα και ήδη επιβαρυμένα2 αστικά κέντρα της χώρας.
3) Δεν υπάρχει ικανός ελεγκτικός και κυρωτικός μηχανισμός στις περιπτώσεις παραβάσεων. Σύμφωνα με το Τμήμα Αυτοκινήτων και Εξωτερικών Καύσεων της Δ/νσης Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Θορύβου (Δ.Ε.Α.Ρ.Θ.)
4) 5 στα 10 αυτοκίνητα δεν διαθέτουν Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, ενώ για τα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν πριν το 2002, η εικόνα που παρουσιάζεται είναι κακή πιθανότατα λόγω της παλαιότητας (χιλιομέτρων που έχουν διανύσει) και του ελλιπούς ελέγχου των καταλυτικών μετατροπέων κατά την αντικατάστασή τους. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή κανείς δεν μπορείνα παρακολουθήσει και –πολύ λιγότερο- να εγγυηθεί μακροπρόθεσμα την καλή κατάσταση των πετρελαιοκινητήρων σε περίπτωση άρσης της απαγόρευσης, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε δραματική αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου.
Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στις κυριότερες ειδήσεις της ημέρας και μέσα από τη σελίδα σας στο Facebook, κάντε LIKE στο Onsports πατώντας ΕΔΩ.