Τέμπη: Οι ευθύνες και οι ανύπαρκτες δικλείδες ασφαλείας στους ελληνικούς σιδηροδρόμους
Με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη άνοιξε με μεγάλη καθυστέρηση μια συζήτηση για την ασφάλεια στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, την ώρα που η χώρα μας θρηνεί δεκάδες ανθρώπινες απώλειες.
Η τραγωδία στα Τέμπη η οποία στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 40 ανθρώπους, κυρίως νεαρής ηλικίας, έχει βυθίσει τη χώρα μας στο πένθος και παράλληλα έχει ανοίξει τη συζήτηση για την έλλειψη δικλείδων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Οι ανθρώπινες απώλειες και ο θρήνος για όσους χάθηκαν έχει «σκεπάσει» τα πάντα, ωστόσο είναι απαραίτητο να δοθούν οι απαντήσεις για τις συνθήκες που οδήγησαν στο ανείπωτο δράμα.
Μπορεί ο σταθμάρχης να ομολόγησε το μοιραίο λάθος του, δίνοντας εντολή στο Intercity να μετακινηθεί στην ίδια ράγα με την εμπορική αμαξοστοιχία και να επέλθει η σύγκρουση, αλλά τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας φαίνεται πως πρέπει να αναζητηθούν αλλού.
Όπως εξηγούν και ειδικοί πραγματογνώμονες, θα έπρεπε να λειτουργεί η φωτοσήμανση για τους μηχανοδηγούς, ή διαφορετικά ένα σύστημα εντοπισμού και παρακολούθησης των αμαξοστοιχιών που κινούνται στο δίκτυο, ώστε να αντιμετωπιστεί ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους.
Αυτό ακριβώς επισήμανε στο Newsbomb.gr και ο Πραγματογνώμονας εισαγγελίας και τεχνικός σύμβουλος ασφάλειας εργασίας και εγκαταστάσεων, Γιώργος Περιβολιώτης αναλύοντας τα λάθη πίσω από την τραγωδία, μιλώντας στο Newsbomb.gr.
«Για μένα σαν μηχανικός το λάθος μπορεί να γίνει, αλλά δεν μπορεί για 15 λεπτά δύο τρένα να κινούνται στην ίδια ράγα και να μην μπορεί να εντοπιστούν. Δηλαδή να μην υπάρχει ένα στοιχείο που να δίνει την απαραίτητη πληροφορία. Το ότι δεν υπάρχει η πληροφόρηση για κάτι που πάει στραβά, δυστυχώς, δημιουργεί αυτό το αποτέλεσμα.», επεσήμανε ο κ. Περιβολιώτης.
Για την ασφαλή μετακίνηση των αμαξοστοιχιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο και κατά επέκταση την αποτροπή ανάλογων ατυχημάτων υπάρχει το ERTMS , δηλαδή το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας.
Ειδικότερα το ERTMS αποτελείται από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) και το Παγκόσμιο Σύστημα Κινητών Επικοινωνιών για Σιδηροδρόμους (GSM-R).
Από τη μία πλευρά το ETCS παρακολουθεί την ταχύτητα με την οποία κινούνται οι αμαξοστοιχίες ώστε να μην ξεπεράσουν τα αντίστοιχα όρια ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ακινητοποίησης του συρμού σε περίπτωση παραβίασης κόκκινου φωτοσήματος.
Από την άλλη το GSM-R, είναι ένα σύστημα ραδιοκάλυψης, το οποίο στηρίζεται στο παγκοσμίως διαδεδομένο και αποδεδειγμένα αξιόπιστο σύστημα κινητής τηλεφωνίας GSM, που καλύπτει όλες τις ανάγκες ασφαλούς επικοινωνίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.
Αλλά όπως φαίνεται αυτές οι τεχνολογίες δεν εγκαταστάθηκαν ποτέ στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αν και είναι απαραίτητος ο προσχεδιαμός και η εφαρμογή ασφαλιστικών μέτρων, προκειμένουν να μειώσουν το ενδεχόμενο ατυχήματος: «Εμείς σαν μηχανικοί έχουμε τις ασφαλιστικές διατάξεις για το ανθρώπινο λάθος. Στην προκειμένη περίπτωση δεν λειτούργησαν ή δεν υπήρχαν. Σε ένα σύστημα όταν σχεδιάζουμε για να λειτουργήσει πρέπει να εξετάσουμε τα πιθανά σενάρια που μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα και στην προκειμένη περίπτωση, ατύχημα. Ανάλογα με τα μέτρα που θα πάρουμε ορίζουμε και τον βαθμό της ασφάλειας, π.χ. 80%», σημειώνει ο κ. Περιβολιώτης.
Η ευθύνη για τη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου ανήκει στον ΟΣΕ
Στις παραλείψεις του ασφαλιστικού μηχανισμού , μιλώντας στο Newsbomb.gr για το δυστύχημα, εστίασε και μηχανολόγος-ηλεκτρολόγος- μηχανικός, ειδικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος, .
«Τέτοια ατυχήματα δεν πρέπει να αποδίδονται σχεδόν ποτέ σε ανθρώπινο λάθος αλλά σε σχεδιαστικό λάθος, σχεδόν πάντα. Το ανθρώπινο λάθος είναι αναμενόμενο να γίνει αλλά το θέμα είναι κατά πόσο το σύστημα επιτρέπει να συνεχίσει να υφίσταται», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γκλαβόπουλος.
Ακόμα και μετά από το σφάλμα του σταθμάρχη, ο κ. Γκλαβόπουλος εξηγεί ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια δικλείδα ασφαλείας που να ενημερώνει ότι κάτι πήγε «στραβά»: «Δεν ξέρουμε γύρισε τον διακόπτη, αν γύρισε τον διακόπτη και κόλλησε... θα έπρεπε να υπάρχει ένα feedback που να λέει πήγε στη θέση του ή οχι. Το περιβάλλον λειτουργίας ήταν ανασφαλές ως είχε και για αυτό υπήρξε το πρόβλημα».
Όσο για την ευθύνη για τις υποδομές και τη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου, αυτή ανήκει στον ΟΣΕ, υπογραμμίζει ο κ. Γκλαβόπουλος.
Διαβάστε περισσότερα στο Newsbomb.gr