Παραλήρημα Ακάρ: Μήνυμα Δένδια στην Τουρκία και η απάντηση στα μίλια
Ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, δεν αφήνει να πέσει καμία πρόκληση της Τουρκίας αναπάντητη - Τα μηνύματα στη γείτονα μετά και το νέο παραλήρημα του Χουλουσί Ακάρ.
Σε ένα μπαράζ εκτόξευσης ακραίων απειλών κατά της Ελλάδας, επαναφέροντας και το casus belli, επιδίδονται οι αξιωματούχοι της Άγκυρας, με την Αθήνα να απαντά ηχηρά σε κάθε πρόκληση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, διαμηνύει σε όλους τους τόνους τόσο με το άρθρο του στα Επίκαιρα όσο και με τη συνέντευξή του στα «Παραπολιτικά» ότι «η εθνική κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα της χώρας μας δεν αποτελούν αντικείμενο συζήτησης και δεν επιδέχονται την παραμικρή αμφισβήτηση».
«Η χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα πρωτόγνωρο ως προς τη διάρκεια και την έντασή του κρεσέντο αμφισβητήσεων και προκλήσεων, το οποίο πόρρω απέχει από κάθε έννοια καλής γειτονίας», υπογραμμίζει ο κ. Δένδιας σε άρθρο του στο περιοδικό «Επίκαιρα».
Ο υπουργός Εξωτερικών υπογραμμίζει ακόμη ότι «αντιπαρατάσσουμε με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα την τεκμηριωμένη παράθεση επιχειρημάτων, τα οποία εδράζονται στο Διεθνές Δίκαιο και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας».
«Είναι ένα δικαίωμα που υφίσταται εσαεί και επαφίεται στην εκάστοτε κυβέρνηση να κρίνει πότε, που και πως θα το ασκήσει, με αποκλειστικό γνώμονα την προάσπιση του εθνικού συμφέροντος» υπογραμμίζει με σαφήνεια.
Οι προκλήσεις για το 2023
Στο άρθρο του στα «Επίκαιρα», ο Νίκος Δένδιας ξεδιπλώνει το πλέγμα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής και σκιαγραφεί τις προκλήσεις για το 2023. «Η εξωτερική πολιτική της χώρας μας διέπεται διαχρονικά από αρχές και συνυφαίνεται με τη σταθερότητα, την ασφάλεια, τον σεβασμό της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας των κρατών, την προσήλωση στο Διεθνές Δίκαιο και στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας» τονίζει ο Νίκος Δένδιας. Σε αυτό το πλαίσιο, προτάσσει ότι «για την προάσπιση των εθνικών αξιών και συμφερόντων μας, για την αλληλεπίδραση με το περιφερειακό και διεθνές περιβάλλον μας και για την πραγμάτωση των στόχων μας, έχουμε επιλέξει και για τη νέα χρονιά την άσκηση εποικοδομητικής και γόνιμης εξωτερικής πολιτικής, η οποία εξακτινώνεται σε αλληλοεξαρτώμενα πεδία δράσης».
Ειδικότερα, αναλύει ότι πρώτο πεδίο αποτελεί η παρουσία της Ελλάδας στην Ευρώπη, όχι μόνο στο πλαίσιο της ΕΕ, αλλά και σε διμερές επίπεδο, με χώρες της ηπείρου, με τις οποίες την συνδέουν δεσμοί φιλίας και συνεργασίας.
Ένα δεύτερο πεδίο, κατά τον υπουργό Εξωτερικών, είναι η στρατηγική σχέση συνεργασίας της Ελλάδας με τις ΗΠΑ, δίνοντας έμφαση στην από κοινού προάσπιση των αξιών της ελευθερίας και της δημοκρατίας, στη συμμετοχή της χώρας μας σε αμυντικούς και άλλους διεθνείς οργανισμούς και στην αξιοποίηση της γεωπολιτικής σημασίας της για την προώθηση και εμπέδωση της ασφάλειας και της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Τρίτο πεδίο, μία περιοχή με την οποία η χώρα μας διατηρεί στενούς ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς, ήδη από την αρχαιότητα, είναι η Μέση Ανατολή, Κόλπος, Βόρεια Αφρική.
Σε αυτό το σημείο, κάνει ειδική αναφορά στην κατάσταση στη Λιβύη. «Παραμένει ένα ζήτημα για την επίλυση του οποίου θα εργαστούμε με ειλικρίνεια και αλληλοκατανόηση με την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές στη χώρα αυτή» διαμηνύει.
Ως τέταρτο πεδίο ορίζει τα Δυτικά Βαλκάνια. «Στην περιοχή των οποίων η Ελλάδα επιδιώκει τη διατήρηση σχέσεων καλής γειτονίας, την εμπέδωση της σταθερότητας και της ασφάλειας, τη διαμόρφωση συνθηκών ανάπτυξης» αναφέρει και τονίζει ότι για την επίτευξη αυτών των στόχων, η Ελλάδα προκρίνει και υποστηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων.
Το πέμπτο πεδίο των δράσεων της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής συνθέτουν χώρες της Ασίας, όπως η Ινδία, η Ιαπωνία, το Βιετνάμ, η Ινδονησία, «με τις οποίες η Ελλάδα μοιράζεται κοινές θέσεις στη θεώρηση των διεθνών εξελίξεων», καθώς και η Αυστραλία, η ήπειρος που φιλοξενεί σημαντική και δυναμική παρουσία της ελληνικής ομογένειας.
Επίσης, προσδιορίζει πως οι σχέσεις της Ελλάδας με την αφρικανική ήπειρο και κυρίως με την υποσαχάρια Αφρική, συνιστούν ένα ακόμη πεδίο ενδιαφέροντος της χώρας μας, «αφού οι προερχόμενες από την περιοχή μεταναστευτικές ροές και η πιθανότητα ανάδυσης εστιών τρομοκρατίας αποτελούν σημαντικές προκλήσεις, στην αντιμετώπιση των οποίων μας η χώρα μας μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο».
Σημαντική, τέλος, θεωρεί και τη ενεργό παρουσία της Ελλάδας σε διεθνείς και περιφερειακούς οργανισμούς, «στους οποίους η χώρα μας αρθρώνει συγκροτημένο και πειστικό λόγο, διατυπώνει καίριες προτάσεις και αναζητεί καινοτόμες λύσεις για την αντιμετώπιση παγκόσμιων προκλήσεων και την εμπέδωση της διεθνούς συνεργασίας». Επιπροσθέτως, υπογραμμίζει την αποφασιστικότητά του ότι «το 2023 θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας ώστε η Ελλάδα στην ψηφοφορία του 2024 να εκλεγεί μη Μόνιμο Μέλος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για την περίοδο 2025-2026».
Καταληκτικά, ο υπουργός Εξωτερικών αναφέρει πως σε ένα διεθνές και περιφερειακό περιβάλλον το οποίο μεταβάλλεται με ταχύτατους ρυθμούς, η εξωτερική πολιτική της Ελλάδας θα συνεχίσει να αποτυπώνει και το 2023 τη διαρκή ώσμωση ανάμεσα στις εθνικές, περιφερειακές και διεθνείς εξελίξεις και τις προκλήσεις που τις καθορίζουν.
Στην απειλή πολέμου αντιτάσσουμε το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας
Παράλληλα, ο Νίκος Νένδιας μέσα από τη συνέντευξη που παραχωρεί στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στέλνει αυστηρό μήνυμα στην Άγκυρα πως «οι απειλές δεν μας πτοούν» και ότι «στην απειλή πολέμου αντιτάσσουμε την τεκμηριωμένη παράθεση των επιχειρημάτων μας, τα οποία εδράζονται στο Διεθνές Δίκαιο και στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας».
Ο ίδιος επαναλαμβάνει πως ζητήματα που άπτονται της εθνικής κυριαρχίας μας, δεν επιδέχονται συζήτηση ή αμφισβήτηση.
Αποτυπώνοντας την εικόνα των διμερών σχέσεων, επισημαίνει πως τους τελευταίους μήνες, η Ελλάδα βρίσκεται ενώπιον μίας κλιμακούμενης απειλής εκ μέρους της Τουρκίας, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτη και αδιανόητη την άσκηση πολιτικής με την απειλή χρήση βίας, πόσο (ή πόσω) μάλλον όταν η απειλή εκτοξεύεται από μία χώρα προς έναν σύμμαχό της.
Παράλληλα, ο υπουργός Εξωτερικών καθιστά εκ νέου σαφές πως ο εποικοδομητικός διάλογος με την Τουρκία είναι πάντα ευκταίος, υπό έναν, ωστόσο, απαράβατο όρο: ότι θα διεξαχθεί στη βάση του σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας για τη μοναδική διαφορά, την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ στο Αιγαίο και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Ωστόσο, καυτηριάζει πως εδώ και πρωτοφανώς μεγάλο διάστημα, η Τουρκία υπονομεύει το κλίμα που θα ήταν απαραίτητο ως προϋπόθεση για να ξεκινήσει ένας διάλογος, θέτοντας απαράδεκτες αξιώσεις, αμφισβητώντας ακόμα και την κυριαρχία των νησιών μας και προχωρώντας σε ένα κρεσέντο απειλών κατά της χώρας μας, ενώ, με αδιανόητες και συχνά προσβλητικές εκφράσεις, όχι μόνο υποσκάπτει το όποιο πεδίο ενδεχόμενης συνεννόησης, αλλά ταυτόχρονα, δηλητηριάζει και τις σχέσεις μεταξύ των δύο λαών.
Σε αυτό το πλαίσιο, δηλώνει πως στην παρούσα φάση, και ενόψει της προεκλογικής περιόδου στην Τουρκία, δεν είναι αισιόδοξος ότι μπορεί να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση. Ωστόσο, θεωρεί σημαντικό, «έστω κι υπό αυτές τις συνθήκες, ή καλύτερα εξαιτίας αυτών των συνθηκών, να μπορούμε σε κάποιο επίπεδο να μιλάμε μεταξύ μας για την αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων». Όσον αφορά το αν η έξαρση της εκδήλωσης επιθετικών προθέσεων της Τουρκίας συνδέεται με τις επικείμενες εκλογές στην Τουρκία, αναγνωρίζει πως η χρονική συγκυρία παίζει ρόλο, αλλά δηλώνει πως δεν είναι βέβαιος ότι οφείλεται μόνο σε αυτόν τον λόγο.
Παναγιωτόπουλος: Οι συσχετισμοί στρατιωτικής ισχύος Ελλάδας-Τουρκίας αλλάζουν υπέρ μας
«Από την πρώτη στιγμή της νέας χρονιάς θα μιλήσουμε και πάλι με τα έργα μας, κι όχι με όρους εύκολου εντυπωσιασμού», επισημαίνει και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Παραπολιτικά», κάνει εκτενή αναφορά στα πεπραγμένα της κυβέρνησης της ΝΔ στον τομέα της άμυνας.
Συγκεκριμένα ο κ. Παναγιωτόπουλος αναφέρει τα εξής: Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αντελήφθη έγκαιρα τις γεωπολιτικές εξελίξεις, την κρισιμότητα, αλλά και την εντεινόμενη αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή, γι' αυτό προχώρησε σε αύξηση του προϋπολογισμού του υπουργείου Εθνικής 'Αμυνας από τα 3,35 δισ. συνολικά για την άμυνα το 2020, στα 5,44 δισ. για το 2021 και στα 6,39 δισ. για το 2022. Οι αυξήσεις αυτές προέκυψαν κυρίως λόγω των εμπροσθοβαρών ως προς την πληρωμή συμβάσεων πρόσκτησης των τριών φρεγατών Belharra αλλά και των 24 αεροσκαφών Rafale που αρχίσαμε να παραλαμβάνουμε σε χρόνο - ρεκόρ από την υπογραφή της σύμβασης.
Εργαζόμαστε για την αναδιοργάνωση της δομής των Ενόπλων Δυνάμεων, με έμφαση στην αύξηση της διαθεσιμότητας σε έμψυχο δυναμικό. Την αναβάθμιση και πρόσκτηση νέων οπλικών συστημάτων.
Επίσης, επιδιώκουμε την θωράκιση της χώρας μέσω αμυντικής διπλωματίας.
Διαβάστε περισσότερα στο Newsbomb.gr