Σούπερ μάρκετ: «Γεμίζει» το καλάθι του νοικοκυριού
Τρόφιμα, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, καθαριστικά και γενικότερα προϊόντα βασικής ανάγκης -51 συνολικά- απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού» το οποίο αναμένεται από τα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας να μπει στην καθημερινότητα των καταναλωτών.
Η λίστα με τις κατηγορίες καθορίστηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης και πλέον μετά και την ψήφιση και της τροπολογίας στη Βουλή αλλά και τη θετική γνωμοδότηση – αν και με αστερίσκους- της Επιτροπής Ανταγωνισμού, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται κάθε Τετάρτη να αποστέλλουν το «καλάθι» τους. Με τους κωδικούς προϊόντων που εκείνες θα επιλέγουν κάθε φορά.
Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον σε πρώτη φάση η λίστα με τα προϊόντα που επιλέγει κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα ανανεώνεται σε εβδομαδιαία βάση προκειμένου να αποφευχθούν και φαινόμενα υπερ-αποθεματοποίησης από πλευράς των καταναλωτών. Τα συγκεκριμένα προϊόντα θα αναρτώνται στην πλατφόρμα του υπουργείου e-καταναλωτής ενώ θα έχουν και ειδική σήμανση μέσα στα καταστήματα ώστε να τα γνωρίζουν οι καταναλωτές.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, βάσει της τροπολογιας, θα πρέπει να εντάσσουν ένα τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία που περιλαμβάνεται στο «καλάθι του νοικοκυριού» και να το διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας.
Στις κατηγορίες που έχουν διαμορφωθεί περιλαμβάνονται τα απολύτως απαραίτητα προϊόντα για τη διαβίωση των πολιτών και σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα γίνονται πολύ συγκεκριμένα προκειμένου, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, να μην υπάρξει μεγάλη «διασπορά» και να διασφαλιστεί ο στόχος της δημιουργίας του «καλαθιού»: να έχουν πρόσβαση στα βασικά αγαθά ακόμη και τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά.
Έτσι για παράδειγμα στην κατηγορία των ζυμαρικών έχουν επιλεγεί τα μακαρόνια νο 6 -ως εκείνα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση- το αλεύρι τύπου «για όλες τις χρήσεις», στην κατηγορία των κρεάτων μόνο το χοιρινό και το κοτόπουλο και στον καφέ, ο ελληνικός ο στιγμιαίος και ο γαλλικός. Στα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων επίσης μόνο υγρά και σε σκόνη και όχι ταμπλέτες και το σαπούνι σε στέρεη κατάσταση και όχι το υγρό.
Σημειώνεται επίσης ότι προβλέπεται πρόστιμο στις υπόχρεες επιχειρήσεις ύψους 5.000 για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου.
«Καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να δημιουργήσουν και οι μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ωστόσο εφόσον και εκείνες επιλέξουν να αποστείλουν κατάλογο προϊόντων, υποχρεούνται να το τηρούν μέχρι τη λήξη της εφαρμογή του. Το «καλάθι» βάσει της τροπολογίας που έχει ψηφιστεί θα διαρκέσει έως τις 31 Μαρτίου 2023.
Διαβάστε περισσότερα στο Cnn.gr