Lancia Ypsilon Twin Air
Η νέα Ypsilon εμφανίζει ορισμένα νέα στοιχεία σε σχέση με το παρελθόν της και δίνει το δικό της ιδιαίτερο στίγμα στη μικρή κατηγορία.
Ανακηρύχτηκε πρόσφατα «Ελληνικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» από τον ένα εκ των δύο θεσμών που πεισματικά διατηρούνται (αντί να ενοποιηθούν, προς όφελος της αξιοπιστίας) από τους Έλληνες δημοσιογράφους αυτοκινήτου. Ο τίτλος αυτός και μόνο, βάζει ένα βαρύ φορτίο στις «πλάτες» του αυτοκινήτου που καλείται να αποδείξει πως είναι αυτό που οι ειδικοί υποστηρίζουν. Αυξάνει, αν θέλετε, τις απαιτήσεις που έχει ο οποιοσδήποτε ευκαιριακός οδηγός που εν τέλει θα ψάξει για «κρυμμένες» αρετές και πολύ σοφιστικέ επιλογές, χάνοντας ίσως το νόημα.
Το νόημα είναι πως η νέα Ypsilon είναι ένα πολύ καλό και ικανό μικρό αυτοκίνητο. Είναι κομψό, ευέλικτο και όσο οικονομικό πρέπει για να ικανοποιήσει ακόμα και τον πλέον «ψείρα» στο κομμάτι του κόστους χρήσης- τουλάχιστον όταν μιλάμε για κατανάλωση καυσίμου, τέλη κυκλοφορίας και ασφάλιση. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του ονόματος Ypsilon (άλλοτε σκέτο Y και άλλοτε ολογράφως, από το 1996 και εντεύθεν, δηλαδή μετά την Υ10 εποχή της Autobianchi) που το αμάξωμα είναι 5θυρο προσθέτοντας αναμφίβολα πόντους πρακτικότητας στο σύνολο.
Οι χώροι είναι καλοί –πάντα ήταν- αλλά τώρα με τις δύο επιπλέον πόρτες, με τις «κρυμμένες» αισθητικά χειρολαβές, γίνονται ακόμα πιο εύκολα εκμεταλλεύσιμοι. Στην καμπίνα των επιβατών, λείπουν οι κορώνες πολυτέλειας του παρελθόντος (με τα ιδιαίτερα ακριβά υλικά και την εξεζητημένη σχεδίαση) αλλά δίνει βροντερό παρόν η ουσία του πράγματος. Αυτή είναι η καλή ποιότητα στη συναρμογή και έρχεται να συμπληρώσει ιδανικά το προσγειωμένο, ώριμο αν θέλετε, αισθητικό υπόβαθρο του αυτοκινήτου, με τον κεντρικά τοποθετημένο πίνακα των οργάνων, που το βράδυ, με το φωτισμό του κάνει τη διαφορά σε σχέση με τον ανταγωνισμό και δικαιολογεί πλήρως το ανώτερο πρεστίζ της Ypsilon. Όλα αυτά, με πολύ «προσγειωμένες» επιλογές και άκρως επιτυχημένο συνδυασμό πολυτέλειας και χρηστικότητας.
Με τη γυαλιστερή λάκα να είναι εκεί στο ταμπλό αλλά όσο διακριτική χρειάζεται για να μην ακροβατεί με το χαρακτηρισμό «κιτς» λόγω κατάχρησης του υλικού. Με την ανώτερη ποιότητα στην αίσθηση των διακοπτών για τις επιμέρους λειτουργίες κλιματισμού, υπολογιστή ταξιδίου, ηχοσυστήματος, κ.ο.κ. να μη «λειτουργεί» εις βάρος της ευχρηστίας. Και τέλος, με την καλύτερη ηχομόνωση (που τεχνηέντως τονίζεται στο υποσυνείδητο μέσω και του αυξημένου βάρους των θυρών) να κάνει τη διαφορά προσφέροντας ένα αρκούντως μονωμένο περιβάλλον στους επιβάτες. Οι τελευταίοι, δε θα έχουν την ψευδαίσθηση να νομίζουν πως ταξιδεύουν με μεγάλο αυτοκίνητο- κάθε άλλο. Είπαμε οι χώροι είναι αρκετοί αλλά όχι και αχανείς. Αλλά θα απολαύσουν ποιότητα μετακίνησης που παραπέμπει σε πολυτελής κατασκευές.
Ο δικύλινδρος κινητήρας, TwinAir για τους πιο «ψαγμένους», είναι έτσι και αλλιώς χαρισματικός. Από μόλις 875 κ.εκ. αποδίδει 85 ίππους και προσφέρει καλές επιδόσεις στο μοντέλο (0-100 σε 11,9” και τελική ταχύτητα 176 χλμ./ώρα). Ντριπλάρει επιτυχώς το σκόπελο των εκπομπών ρύπων και εξασφαλίζει (με 99 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο) απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας αλλά και (από 1η Μαΐου) ελεύθερη κυκλοφορία στο κέντρο της πρωτεύουσας. Λειτουργικά, είναι ιδιαίτερα οικονομικός σε ότι έχει να κάνει με τις απαιτήσεις του σε καύσιμο, ακόμα και χωρίς να χρησιμοποιεί ο οδηγός τη λειτουργία Eco που ενεργοποιείται με το διακόπτη μπροστά από τον επιλογέα των ταχυτήτων (και περιορίζει τη ροπή του κινητήρα στα 10,2 kgm στις 2.000 σ.α.λ.- από τα 14,8kgm που είναι η μέγιστη τιμή) χάρη στην οποία και με αρκετή υπομονή από τη μεριά του οδηγού, μπορούν να επιτευχθούν ιδιαίτερα χαμηλές τιμές κατανάλωσης. Χαρακτηριστικό είναι πως κατά τη διάρκεια της δοκιμής, ο μέσος όρος κυμάνθηκε από τα 5,6 μέχρι τα 6,7 λίτρα ανά 100 χλμ., στην πρώτη περίπτωση με κίνηση κατά κύριο λόγο σε Ε.Ο. και στη δεύτερη με περισσότερη «πόλη».
Το κιβώτιο των ταχυτήτων εμφανίζει καλή κλιμάκωση, ιδιαίτερα στην ενδοαστική χρήση, όπου με την καλή ροπή του κινητήρα, ο οδηγός δε χρειάζεται να καταφεύγει συχνά σε αλλαγές. Οι στροφές του κινητήρα αυξάνουν πρόθυμα και το μόνο που μπορεί κάπως να χαλάσει τη συνολική εικόνα, είναι οι κραδασμοί στο ρελαντί και ο ήχος- αμφότερα ως στοιχεία που δεν ταιριάζουν στο πολυτελές ίματζ του μοντέλου. Βέβαια, τα πρακτικά οφέλη που περιγράφουμε πιο πάνω, κάνουν τη ζυγαριά να γέρνει υπέρ της συγκεκριμένης επιλογής κινητήρα.
Στον ανοιχτό δρόμο, η νέα Ypsilon ταξιδεύει με άνεση και εμπνέει σιγουριά στον οδηγό. Σιγουριά επιπέδου μεγαλύτερου αυτοκινήτου, με περιορισμένες κλίσεις στις στροφές και ικανοποιητικό έλεγχο του -κάτι παραπάνω από τόνο σε βάρος- αμαξώματος. Τα φρένα με την αμεσότητά τους τονώνουν την αυτοπεποίθηση, ενώ δείχνουν ικανά να ανταπεξέλθουν και σε δύσκολες καταστάσεις. Όλα τα παραπάνω, με ένα ταμπελάκι τιμής στα 13.778€ (που είναι η βασική για τις εκδόσεις με τον TwinAir) συνθέτουν ένα καλό σύνολο για να αποκτήσει κανείς ένα μικρό με προσωπικότητα και ιδιαίτερα χαρίσματα.
Η βασική τιμή του αυτοκινήτου είναι 12.488€ και αφορά τις εκδόσεις με τον κινητήρα των 1,2 λίτρων με τους 69 ίππους, ενώ υπάρχει και η πάντα υπολογίσιμη έκδοση με τον εκπληκτικό diesel κινητήρα των 1,3 λίτρων και τους 95 ίππους στα 15.788€.