Αθλητές και social media: Κολύμπι με τους καρχαρίες ή άλλη μια μέρα στη δουλειά;
Πώς η εικονική ζωή ενός αθλητή επηρεάζει την προσωπική του.
Του Νίκου Καλαμπάκα
Δεν έχουν περάσει παρά μόνο λίγες ώρες από την ώρα που η σύζυγος του Λιονέλ Μέσι, Αντονέλα, πάτησε το send στο κινητό της και αποκάλυψε στους διαδικτυακούς φίλους του ποδοσφαιριστή το πώς περνούν την ώρα τους στο snapchat.
Φυσικά, το βίντεο έγινε viral και αποτελούσε θέμα στα περισσότερα αθλητικά site του πλανήτη. Η εποχή που ζούμε είναι άμεσα συνυφασμένη με τα social media. Η πλειοψηφία των αθλητών χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση τουλάχιστον ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης, γεγονός που αυτομάτως προκαλεί την έκθεσή του στο κοινωνικό σύνολο.
Και αν παλιότερα το facebook και το twitter -κατά κύρια βάση- χρησιμοποιούνταν προκειμένου να υπάρχει επικοινωνία ανάμεσα στον αθλητή και τα αγαπημένα του πρόσωπα ή τους θαυμαστές του, πλέον το... παιχνίδι παίζεται διαφορετικά, αφού μέσω των social media οι διαφημιστικές εταιρείες βρήκαν τρόπο ώστε να θησαυρίζουν και οι ίδιες, αλλά και οι αθλητές που τις εκπροσωπούν.
Τρανό παράδειγμα είναι το τελευταίο βίντεο που ανέβασε ο Neymar στο Instagram, το οποίο είχε 1.710.546 προβολές σε μόλις τέσσερις ώρες. Αριθμοί που ικανοποιούν με το παραπάνω την εταιρεία που διαφημίζει στο συγκεκριμένο σποτ ο Βραζιλιάνος σούπερ σταρ της Παρί Σεν Ζερμαίν και αποτελούν απόδειξη για τη δύναμη που δίνουν τα sm στους σελέμπριτι γενικότερα.
Φυσικά, όταν κάποιος έχει φτάσει στο level του Neymar, του Μέσι και του Ρονάλντο που είναι και ο «βασιλιάς» των social media, έχει από πίσω του τόσους εκατομμύρια followers που η κάθε κίνηση στην εικονική τους ζωή είναι πολύ προσεκτική, ενώ δεν αποκλείεται και κάποιος να μανατζάρει ακόμα και τις αναρτήσεις τους.
Το κάθε δημόσιο πρόσωπο όπως είναι και οι αθλητές μπορεί πλέον μέσω ενός κινητού, τάμπλετ ή υπολογιστή να έρχεται καθημερινά σε επαφή με θαυμαστές, haters και εταιρείες! Ωστόσο, αυτό μπορεί να κάνει καλό στην εικόνα και την τσέπη τους, αλλά εύκολα μπορεί να τους κάνει και τη... ζημιά.
Τα παραδείγματα αυτών που την πάτησαν είναι πολλά. Η Βούλα Παπαχρήστου, Ελληνίδα αθλήτρια του άλματος εις τριπλούν λίγες μέρες πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, έκανε ποστ ένα ρατσιστικό ανέκδοτο. Η ΕΟΕ λίγο αργότερα την απέκλεισε από την αποστολή της χώρας μας στο Λονδίνο, ενώ η Παγκόσμια Ολυμπιακή Επιτροπή πήρε αμέσως θέση τονίζοντας ότι αν η ΕΟΕ αποφάσιζε να μην τιμωρήσει την αθλήτρια, θα θα το έκανε η ίδια. Φυσικά, γνώρισε την απόρριψη και από το σύνολο της κοινωνίας, αφού το κράξιμο πήγε... σύννεφο.
Ο NBAer Ντρέιμοντ Γκριν, υποδέχτηκε τον Αύγουστο του 2016 με ένα σούπερ δώρο προς τις... θαυμάστριές του, αφού μπερδεύτηκε και αντί να στείλει φωτογραφίες του πέους του σε προσωπικό μήνυμα, το ανέβασε σε κοινή θέα. Φυσικά το θέμα έγινε viral και ο πλανήτης έμαθε τις συνήθειες του παίκτη των Golden State Warriors.
Ο Λανς Άρμστρονγκ, ο ποδηλάτης που έγινε γνωστός για τα κατορθώματά του και την μετέπειτα εξομολόγησή του ότι ήταν ντοπαρισμένος, θέλησε να δώσει το τηλέφωνό του σε κάποια θαυμάστριά του και τελικά το ανέβασε σε στάτους στο twitter. Μάλλον μετά από αυτό, θα άλλαξε και αριθμό!
Πρόσφατα άλλωστε ένας πιτσιρικάς τίναξε το ποδοσφαιρικό του μέλλον στον αέρα όταν εμφανίστηκε στον λογαριασμό του ποστάρισμα με υβριστικό περιεχόμενο κατά του ΠΑΟΚ. Ήταν την επόμενη του 0-0 στη Ριζούπολη με το νεαρό άσο του Απόλλων Σμύρνης να δηλώνει πως έπεσε θύμα υποκλοπής, να ζητάει συγγνώμη όμως το κακό είχε ήδη γίνει.
Όπως καταλαβαίνετε πολλές φορές, για κάποιους αθλητές, η χρήση των social media μοιάζει με κολύμπι σε ωκεανό με καρχαρίες! Για το λόγο αυτό, οι αθλητές του Πανεπιστημιακού χώρου των ΗΠΑ πριν μπουν σε κάποιο κολέγιο παίρνουν μέχρι και μαθήματα συμπεριφοράς στα social media. Στο παρελθόν έχουν χαλάσει μεταγραφές επειδή 18χρονα παιδιά που όνειρό τους είναι να αγωνιστούν στο NFL ή το NBA, αναρωτιούνται δημόσια τι σχέση μπορεί να έχει το μπάσκετ με το κολέγιο και γιατί κάποιος αθλητής θα πρέπει να παρακολουθεί και τα μαθήματα στις τάξεις!
Η βιομηχανία του αθλητισμού, όπως κάθε τι τόσο εμπορικό, είναι αμείλικτη. Δεν συγχωρεί λάθη, ειδικά όταν αυτά γίνονται και... viral!
Συμπερασματικά, όπως σχεδόν το σύνολο της κοινωνίας μας, έτσι και οι αθλητές χρησιμοποιούν τα social media. Το γεγονός όμως ότι είναι πιο αναγνωρίσιμοι τους θέτει προ μεγάλης ευθύνης: Να συμπεριφέρονται σύμφωνα με το τι είναι κοινωνικά αποδεκτό και να μην παρεκτρέπονται στις θέσεις που παίρνουν ώστε να μην δημιουργούν και τις ανάλογες αντιδράσεις. Και κάπου εδώ θα πρέπει να συγκρουστεί το «θέλω» με το «πρέπει». Οι παρορμητικοί θα την πατήσουν πιο εύκολα. Οι πιο «διαβασμένοι», θα κάνουν δύο καριέρες: Μια στα γήπεδα και μια στα social media.